Klinkt als een slechte variant op de slogan van Nike: Wish it, dream it, do it ', nietwaar?
Maar als geadopteerde leerde ik al vroeg dat het leven bestaat uit kansen krijgen, en kansen grijpen. En daarmee heb ik al veel dromen in mijn leven kunnen laten uitkomen. Maar om die dromen uit te laten komen, moet je eerst dromen. Deze komen soms in het holst van de nacht, maar vaak ook overdag. Bijvoorbeeld als ik mijn favoriete rondje over de Zandverstuiving in Rosmalen aan het lopen ben. Of uit het raam van de trein aan het kijken ben. Wanneer ik aan functioneel aan het nietsdoen ben.
Nieuw leven, droom het. Deze komen niet vanzelf. Ontstaan en krijgen vorm bij elke stap die ik neem. Rijpen als goede wijn. Van vaag en blurry wordt de droom zichtbaar en concreter. Zie ik opeens allemaal tekenen die in de richting van mijn droom wijzen. Synchronisatie vindt plaats. Want grijp ik een kans omdat ik hem krijg, of krijg ik een kans omdat ik hem grijp? Is het toeval, of valt het mij toe? Welke rol heb ik hierin, en welke het universum?
Actie, reactie. Jij en je omgeving. Het gaat altijd om de wisselwerking. Stiekem droomde ik altijd al om mijn verhaal in boekvorm op te tekenen. Om de onbeschreven bladzijdes van mijn leven te beschrijven.
Nieuw leven, creëer het. Na vele versies en ik eindelijk mijn manuscript durfde te delen, trok ik de stoute schoenen aan. En mailde uitgever Peter Smolders van GrowingStories Uitgeverij
‘Wij kennen elkaar nog niet, maar wellicht komt daar bij deze verandering in.’
Naast een goed doordacht mailtje en mijn manuscript kreeg hij ook een zelf opgenomen filmpje met de kerstboom op de achtergrond. Twee weken later dronken we koffie, een maand later tekende ik om mijn boek bij Growing Stories te laten uitgegeven.
Nieuw Leven, leef het. Na de eerste reacties en lezingen van mijn boek, voelde ik hoe mijn stem de juiste snaar weet te raken. Hoe zowel de inhoud als de vorm recht in de roos was. En hoe mensen zich geïnspireerd en geactiveerd voelen door wat ik deel. En dit smaakt niet alleen, maar vraagt ook om meer. Een nieuwe droom is geboren. Ik wil met mijn ervaring, kennis en kunde anderen inspireren en activeren. Op persoonlijk, organisatorisch en maatschappelijk vlak. Maar waar ga je dan over praten? Over je boek? Dat kunnen mensen toch ook gewoon lezen? En ga je dan elke keer hetzelfde vertellen?
Klein beginnen. Elke lezing/aanleiding zien als een manier om je verhaal en expertise te ontwikkelen. Te zien wat natuurlijk af gaat en wat gekunsteld is. Te horen waar je verhaal eigenlijk over gaat. Te voelen wat het verhaal met mensen doet. En na te denken over hoe je vaker dit verhaal kan delen. Zoals bijvoorbeeld op onderzoek uit te gaan welke (sprekers)platforms hierbij passen. Een kans grijpen zodat je daarna een kans krijgt. Zo gaf het sprekersbureau Athenas mij bijvoorbeeld een kans wanneer ik hen benaderde. Meer kun je hier lezen. Spreker Kathalijn Kalawati Vergeer - Expert in Organisatieverandering (athenas.nl)
Nieuw Leven, droom, creëer en leef het. Nike wist met de slogan: Wish it, dream it, do it ' zijn schoenen slijten. Ik laat er mijn dromen mee uitkomen.
Welke slogan of reclame past jou als een goed gegoten schoen?
Wie ben ik?
Ik ben geboren als Kalawati in India, opgegroeid als Kathalijn. Eigenaar van Kala - Speels in transitie waar ik inspireer en activeer als spreker, coach en transitiebegeleider. En ik ben auteur van het boek Nieuw leven, op reis naar jezelf kun je nooit verdwalen.
Nieuw Leven is een positieve zoektocht na adoptie naar identiteit. En beschrijf ik hoe ik in verschillende fases in mijn leven met dit thema omging, om uiteindelijk op zoek naar mijn biologische moeder te gaan.
Maar het is vooral een verhaal over het vinden en uitvinden van mezelf. Zoekend waar ik bij hoorde, vond ik wat hoorde bij mij. En is het in die zin een verhaal dat gaat over ons allemaal en iedereen zich op een manier in zal herkennen. Want iedereen is uiteindelijk op zoek naar dezelfde bestemming: zichzelf.
Comentários